Inte alldeles oväntat har det skrivits en hel del om vårt försvar den senaste tiden och man får väl uppfatta det som någon form av förberedelser inför årets Folk och Försvarskonferens, som ju inleds på söndag.
Inte heller alldeles oväntat är det några faktorer, som man undviker att ta upp - av argumentationsskäl eller av okunskap.
Det första handlar om en ev. Nato-anslutning och hur svenska politiker alltsedan Erlander hållit den svenska allmänheten i okunskap om verkligheten. Då Nato bildats hamnade Sverige i en brydsam situation, för vi angav offentligt att vi stod utanför. Det var inte förrän 1952, då Erlander besökte USA och träffade Truman, som amerikanarna "godkände" vårt hemliga samarbete och öppnade för export av försvarsmateriel till Sverige. Att Sverige var en dold medlem torde varit alldeles klart för ryssarna - det kan jag själv bekräfta - men förhållandet blev väl alldeles klart för Sovjet eftersom svenska landsförrädare typ Wennerström kunde orientera om hur verkligheten såg ut. Neutralitetspolitiken var ett falsarium om det hade hettat till och det visste man i både väst och i öst. Det var bara svenskarna som inte visste - och många vet det inte ens idag. Sedan är det helt annan fråga om vi i dag öppet ska gå med i Nato eller inte.
Det viktigaste med Nato-medlemskapet är kanske att man då står under USA kärnvapenparaply, men det gör vi redan. I samband med att det svenska kärnvapenprogrammet lades ner så fick Erlander utfästelsen, eftersom vi nu inte bidragit till kärnvapenspridningen, som Kennedy angav. Frågan om "skyddet" kvarstår är kanske mest en fråga om man i USA anser Sverige så intressant, som vi ansågs ha varit i början av 1960-talet, då för övrigt Warszawapaktens stora slag västerut också skulle ha drabbat Sverige i form av ungefär ett dussin kärnvapen, men någon invasion var det märkligt nog inte fråga om! Det förödda landet skulle i stort sett lämnas som det låg!
Sedan dess - och framför allt efter Sovjetunionens fall - har det svenska försvaret minskats på ett ogenomtänkt sätt, men vi borde kunna sätta upp ett rimligt svenskt försvar med ledning av EU försvars- och säkerhetspolitik. Möjligen har nu det amerikanska kärnvapenparaplyets skydd utökats i vårt närområde, så från den synpunkten torde ett fullskaligt krig vara nästan otänkbart.
Vi bör nog lämna gamla planeringsmodeller och hotbilder och i stället bygga upp vårt försvar "nerifrån och upp" i stället. Vi ska som självständig stat ju kunna svara upp för folkrättens krav på integritet och ett fullständigt incidentförsvar kunde vara grunden för detta. Därutöver handlar Lissabonavtalet till stor del om försvar mot terrorism i alla former och det vore kanske "nästa byggsten" för ett svenskt försvar, som därutöver även borde följa EU politik om sjöfartsskydd; något som vi nästan glömt bort i Sverige, för av tradition ska vi ju "kriga mot ryssen". Men även detta har förändrats betydligt. Vi importerar nästan hälften av vår olja från Ryssland - och den transporteras dessutom över Östersjön. Så ser det ut i dag och där står vi alltså.
Dessutom har det talats om värnplikten, som var så bra förr, men sanningen är att den i sin gamla form inte fyller någon säkerhetspolitisk roll för allmänt sett ska försvaret förhindra att det blir krig och det rimmar illa med att personalens huvuddel då ska inställa sig först när kriget brutit ut! Om vi ska ha värnpliktiga i försvaret, så måste de kunna lösa enklare uppgifter inom några månader - säg tre - och därefter vara inkallade under några månader och då kunna lösa stridsuppgifter kanske i ytterligare sex månader eller, om det inte skulle behövas, stå i beredskap eller utbildas vidare. Därutöver skulle de senaste årgångarna kunna vara inkallelsebara som en slags reserv och ingå i en lätt tillgänglig "tröskel" som kanske kan behövas om läget kräver detta, men den gamla "produktionsmodellen" är nog av begränsat intresse för vår säkerhetspolitiska framtid.
Förslag: Rusta upp vårt försvar så vi kan möta EU krav, då kan vi ta vidare steg när och om det skulle anses behövligt! Och inled försök med ett modernt värnpliktssystem
fredag 8 januari 2016
måndag 30 november 2015
Hur försvara Sverige, del 2
Vi måste också kunna se
frågan om vårt försvar i ett rimligt tidsperspektiv. Det försvar som vi anser
oss behöva för att kunna möta ett stort upplagt militärt angrepp i övermorgon
är sannolikt inte alls det försvar som vi behöver för att möta olika typer av
säkerhetshot mot vårt samhälle idag. Fältartilleri, attackflyg eller
minkrigföring kan ju, för att ta några exempel, inte försvara landet mot ett
stort cyberangrepp, som redan idag skulle kunna slå ut så många viktiga
samhällsfunktioner att en kapitulation kan te sig oundviklig.
Visst kan vi fortfarande anse oss i behov av att kunna försvara landet mot ett konventionellt väpnat angrepp, men dagens värld innehåller numera så många andra hot mot vårt samhälle, att vi snarare bör inleda i den mera fredsmässiga änden i stället. Vi är en del av den globaliserade världen och de hot man kan se idag är betydligt mera mångtydiga eller svårbestämda. Men mycket av vilka hot vi ska kunna möta finns redan reglerat för oss i EU grundfördrag, Lissabonfördraget från 2007, men vad som där finns angivet om den gemensamma försvarspolitiken, verkar inte helt känt av alla svenskar.
Visst kan vi fortfarande anse oss i behov av att kunna försvara landet mot ett konventionellt väpnat angrepp, men dagens värld innehåller numera så många andra hot mot vårt samhälle, att vi snarare bör inleda i den mera fredsmässiga änden i stället. Vi är en del av den globaliserade världen och de hot man kan se idag är betydligt mera mångtydiga eller svårbestämda. Men mycket av vilka hot vi ska kunna möta finns redan reglerat för oss i EU grundfördrag, Lissabonfördraget från 2007, men vad som där finns angivet om den gemensamma försvarspolitiken, verkar inte helt känt av alla svenskar.
Vårt samhälle och vårt
välstånd lever, som många andra liknande staters, numera i ett kortsiktigt tidsperspektiv
och är i väsentliga delar beroende av en ständig och obruten tillförsel av
varor och tjänster. Vi – såväl staten Sverige som våra medborgare – saknar
därför den strategiska uthålligheten som vi hade tidigare och under
beredskapsåren. Vi har nu blivit mera sårbara för avspärrningar eller blockader; oberoende om de är utförda av andra stater, pirater eller terrorister. Men försvar
mot terrorister kan vi, å andra sidan, utöva tillsammans med andra EU-stater
redan i dag och alldeles oberoende av andra politiska knytningar eller pakter. Och vi måste också redan i dag kunna utföra
någon form av skydd av vår och våra grannars import- och exportsjöfart– ett
samarbete, som alltså också har sin grund i gällande EU-avtal. Vi skulle alltså redan i dag exempelvis kunna
samarbeta med alla våra grannar för att försvara våra oss mot piratverksamheter
eller terroristattacker. Sett från ett försvarsplaneringsperspektiv kan detta
innebära, att det inte är någon eller några staters eventuella militära ambitioner
eller möjliga hot mot oss, som bör vara en grund för vårt försvars uppbyggnad,
utan vår egen bedömning av hur mycket vi bör kunna upprätthålla vår nationella suveränitet
och territoriella okränkbarhet i dagens globaliserade värld.
En viktig förändring har
också skett vad avser val av angreppsmetoder och det talas ofta om asymmetrisk
krigföring, där en angripare döljer sig bakom andra – ”små gröna män”- eller
krigar genom ombud i form av terrorister. Dessa operativa metoder har väl
främst sin tillämning på land, men motsvarigheter finns också i sjökriget;
främst i form av internationell kriminalitet.
Narkotikasmuggling, sjöröveri, människosmuggling och illegalt fiske sker
numera i en ökande omfattning, men det förekommer också miljöförstörande
verksamheter och fartygsburen hjälp till upprorsrörelser i land och även sådana
företeelser vill nog vår del av världen kunna bekämpa redan innan de påverkar
livet på land.söndag 29 november 2015
Hur försvara Sverige?
Många mer eller mindre
välgrundade synpunkter och förslag har under de senaste åren lämnats om hur vi
bör bygga upp vårt försvar, men oftast har förslagen lämnats utan att man beaktat
att vårt strategiska läge numera har förändrats i flera avgörande avseenden.
Det finns, som jag ser det, anledning, att frågor om vårt nationella försvars
framtid nu bör grundas på en analys av vad den nya strategiska situationen kan
innebära för oss. Allt är nämligen inte alls som tidigare och den övergripande
frågan kunde därför vara hur vi ska kunna försvara oss i den nya globaliserade
världen. Vi bör alltså inse, att vår omvärld förändrats i betydande omfattning och
även så sedan det kalla kriget avslutades. Vi lever i en globaliserad värld,
där handel och sjötransporter bär upp ett ökande välstånd på många håll och där
alltså världen på ett nytt sätt är beroende av detta för sin säkerhet.
Samtidigt har vårt egna civila samhälle också utvecklats. En majoritet av vår
befolkning bor inte längre på landsbygden utan i städer, vilket har minskat
uthålligheten och överlevnad i händelse av störningar. Vi är
inte ensamma om urbaniseringens följder i det här avseendet och vi kan ju dagligen uppleva hur krigföring påverkar det civila samhället på andra håll.
Inledningsvis kan det också
vara lämpligt att övergripande konstatera, att vi självklart inte heller under
det kalla krigets tid hade en egen förmåga att ensamma kunna stå emot ett eventuellt
sovjetiskt angrepp – det finns ju tydligen en del som tror det idag. Och man
tycks dessutom tro, att ett sovjetiskt anfall skulle vara helt konventionellt,
vilket kanske mest är förvånande och möjligen mest ett arv från
försvarsplaneringens s.k. dimensionerande angreppsfall än från verkligheten. Om
ett sovjetiskt anfall då hade påbörjats mot Sverige, så var det för övrigt bara
en fråga om timmar eller något dygn innan vi skulle ansluta oss till Nato,
vilket bl. a framgår Erlanders dagböcker, men som många tycks ha glömt i dag. Och
sedan 1960-talet skyddades vi dessutom mot en stort upplagd sovjetisk krigföring
av de amerikanska kärnvapnen. Det förefaller därför lite oreflekterat och
gammalmodigt, att bygga upp vårt nationella försvar med huvudsaklig inriktning
att enbart kunna möta ett ryskt angrepp, även om Ryssland kan vara en stor och ibland mäktig granne.
Det viktigaste är nog snarare, att vi bygger upp en nationell förmåga, så att även Nato
kan respektera den – inte för att vi ska bekriga varandra, utan för att Sverige åter
blir till ett säkrare område i norra Europa. Det var ju en gång i tiden, och sett från en amerikansk horisont, det
viktigaste motivet för vårt hemliga Nato-samarbete och vi bör samtidigt försöka frigöra oss från gamla myter om vårt försvar!
fredag 20 november 2015
Rationaliseringspotential inom vårt försvar
Över åren har många större organisatoriska förändringar skett inom vårt försvar och visst kan
många sådana förändringar ha varit motiverade på något sätt då de infördes. Men i dag finns här en betydande möjlighet att rationalisera och så att vi faktiskt använder våra försvarsanslag till vårt försvar och inte förslösar det på en del sidofunktioner som vi tidigare ansåg vara nödändiga!
Myndigheten FRA byggdes till del upp
av den hemliga avlyssningen av kablar som tyskarna utnyttjade under beredskapsåren och till del av den
radiosignalspaning, som fanns ombordplacerad; främst på pansarskeppet ”Gustav
V”. Eftersom FRA redan under kriget samverkat i det fördolda med
Storbritannien, så ansåg man, att detta måste hållas hemligt även
fortsättningsvis i det alliansfria landet Sverige och därför fick FRA fortsätta
som en egen myndighet. Men gäller denna förutsättning idag? Vi anser ju oss
ju dessutom behöva en bättre samordnad underrättelsetjänst! Att myndigheten FOA tillkom för att i
hemlighet samordna framställningen av svenska kärnvapen, har väl de flesta
numera glömt bort och arvtagaren FOI bedriver en mycket kompetent verksamhet på
flera områden. Men borde inte FOI tillsammans med dagens MUST – och FRA – kanske vara grunden
för en myndighet för en samlad försvarsunderrättelsetjänst?
Under 1960-talet ansåg
vår regering det särskilt olämpligt, att svenska militära företrädare hade
öppna kontakter med sina kollegor i andra stater. De hemliga kontakterna fanns
förvisso, men det var ju inte lika lätt att dölja alla de kontakter, som
behövdes vid framställning eller köp och försäljning av krigsmateriel. Alltså
bildades Försvarets materielverk, FMV, som på pappret var en civil myndighet och därför fick man ha kontakter med andra staters materielmyndigheter – fast
man ”glömde” försiktigtvis bort att de faktiskt oftast var militära! Men på "hemmaplan" ansåg man då att alliansfrihetens krav var tillfredsställda!
Men hur är det nu? Behöver vi fortsätta att vilseföra den svenska allmänheten
med denna ”krumelur” numera? Hyckleriet kring vår vapenexport är ju för övrigt
helt monstruös! Vi kanske i stället borde återföra materielansvaret till
försvarsgrenscheferna, för det är ju där det egentligen hör hemma? Och vi har
ju numera ett ganska tydligt uttalat behov av fackmässigt kompetenta
internationella kontakter – något som just våra försvarsgrenschefer kan bestå
med; alldeles oberoende av om vi är med i Nato eller inte! Så varför ska materielfrågor
fortsätta att ske via ombud? Och varför har vi inte självständiga
försvarsgrenar under regeringen?
Vi borde kanske samtidigt
skapa en fjärde försvarsgren – Cyberförsvaret. Det finns faktiskt redan mycket
kompetent personal för detta, men idag finns de spridda på flera andra myndigheter,
vars chefer i budgetförhandlingar anser, att det är just deras myndighet som
borde ansvara för vårt cyberförsvar och att just deras budget därför borde
förstärkas betydligt för denna uppgift! Politisk obeslutsamhet uppmuntrar ju dessvärre
denna form av budgetargumentering!
En dold konsekvens av att
diverse stödmyndigheter tillkommit borde kanske också uppmärksammas. Våra
förband i Försvarsmakten slimmades under resans gång svårt och för att skulle kunna
uppehålla den officiella förbandsnumerären, lades flera stödfunktioner ut på andra
myndigheter eller på det civila samhället. Och så gick det ju att göra under det kalla krigets tid,
eftersom den metoden aldrig utsattes för någon granskning, men visst saknar de
flesta av våra förband många av de stödfunktioner, som tidigare ansåg
nödvändiga för att förbandet skulle kunna fungera. Ett flagrant exempel är att
uppgiften att skydda sjöfarten togs bort från marinen vid försvarsbesluten 1958
och 1972, då Överstyrelsen för ekonomiskt försvar, ÖEF, i stället skulle
beredskapslagra våra behov av importvaror – det beslutet innebar ju faktiskt
att det numera beramade ”enveckasförsvaret” skapades redan då! Och, att sjömätning
och isbrytning var verksamheter, som i sig innebar en bra marin övervakning av vårt
närområde, utlokaliserades till Sjöfartsverket, är ytterligare ett par marina
exempel på hur försvarets uppgifter begränsades och det finns säkert flera i de
andra försvarsgrenarna. Vid internationella insatser har vi ju exempelvis
ibland haft svårigheter med försörjningen av förbanden och för den
underhållstjänst, som det svenska civila samhället skulle bestå med, fanns ju
inte tillgänglig i krigshärjade länder!
Det är alltså läge att göra "tempo tillbaka" och besparingsmöjligheterna är betydande!
onsdag 18 november 2015
Behov av försvarsreform
I många avseenden och under
lång tid har vi förändrat vårt försvar och det har i flera fall varit alldeles
nödvändigt. Men ännu saknas en övergripande strategisk översyn, som kunde vara
en grund för en reform och som kunde göra vårt försvar bättre anpassat till
tidens förutsättningar och våra nu kända säkerhetspolitiska behov. Och nu
börjar det bli akut! Förutsättningarna har ju förändrats grundligt och i mycket
omfattande grad, vilket kan medföra att vi riskerar att vårt försvar mest blir
till ett galleri och utan förmåga att fungera, då den svenska staten och
medborgarna behöver ett ordentligt stöd för önskade säkerhetsskapande insatser
av olika slag. Dessvärre finns det samtidigt många hinder för förändringar och
för ett mera funktionellt försvar. En del hinder kan härledas till ett mycket
stelt och gammaldags regelverk, medan andra mera ligger i bristen på insikt om
vad som kan och bör göras i olika situationer och är kanske mest av intern
karaktär.
Det svenska försvaret
byggdes traditionellt upp med gamla tankar om hur hot skulle mötas. Krig skulle
då föras genom en samlad svensk motverkan efter någon form av mobilisering. Så
uppfattade väl de flesta världen i början av förra seklet – inget tu tal om
annat – men dessvärre finns många tankar från den tiden som ingredienser även i
dagens svenska försvarstänkande. Vårt värnpliktssystem byggde just på sådana
tankar och kunde då också kombineras med tankar om medborgarnas skyldigheter
och ansvar för staten, vilket många kanske glömt bort idag. Massinkallelser
genom allmän mobilisering byggde också, och mera som en kuriositet, på att de
inkallade eller förbanden kunde förflyttas till ”fronten” per järnväg och vi
hade därför fortfarande in på 1960-talet ett antal ånglok stående i ”beredskap”
för att ta vid om elströmmen föll bort och elloken blev stående! Idag och redan
i vårt fredssamhälle är väl våra erfarenheter av järnvägstransporters tillförlitlighet
inte så uppenbara!
måndag 12 oktober 2015
Nato artikel 5
Det föreföll lite oklart - för att uttrycka det milt - om vad Natoavtalets paragraf 5 egentligen innebär, så här kommer det direkt från Nato hemsida.
Det handlar alltså om att vidta sådana åtgärder som man anser nödvändiga om någon annan Natomedlem utsätts för väpnat angrepp "inklusive användning av vapenmakt". Det finns alltså utrymme för att bedöma hur man vill bistå andra medlemmar om de angrips och det finns egentligen inte någon automatik i hanterandet. Automatiken är betydligt hårdare skriven i EU Lissabonfördrag artikel 42 pkt 5, vilket man kanske bör uppmärksamma!
Article 5
The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all and consequently they agree that, if such an armed attack occurs, each of them, in exercise of the right of individual or collective self-defence recognised by Article 51 of the Charter of the United Nations, will assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force, to restore and maintain the security of the North Atlantic area.
Any such armed attack and all measures taken as a result thereof shall immediately be reported to the Security Council. Such measures shall be terminated when the Security Council has taken the measures necessary to restore and maintain international peace and security .
Det handlar alltså om att vidta sådana åtgärder som man anser nödvändiga om någon annan Natomedlem utsätts för väpnat angrepp "inklusive användning av vapenmakt". Det finns alltså utrymme för att bedöma hur man vill bistå andra medlemmar om de angrips och det finns egentligen inte någon automatik i hanterandet. Automatiken är betydligt hårdare skriven i EU Lissabonfördrag artikel 42 pkt 5, vilket man kanske bör uppmärksamma!
Article 5
The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all and consequently they agree that, if such an armed attack occurs, each of them, in exercise of the right of individual or collective self-defence recognised by Article 51 of the Charter of the United Nations, will assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force, to restore and maintain the security of the North Atlantic area.
Any such armed attack and all measures taken as a result thereof shall immediately be reported to the Security Council. Such measures shall be terminated when the Security Council has taken the measures necessary to restore and maintain international peace and security .
fredag 9 oktober 2015
En halvt steg tillbaka eller ett helt?
Med det nyligen fattade försvarsbeslutet finns det texter, som anger att samhället i högre omfattning bör stödja Försvarsmakten i vissa frågor. Det är intressant att läsa, men från en mera normal uppfattning i vårt samhälle, så borde det väl egentligen vara tvärt om!
Det är väl snarare försvaret som ska stödja samhället, när och om behov kan tänkas uppstå!
Bakgrunden till dagens tänkande ligger nog i 1950- och 1960-talens försök att spara pengar inom försvarsanslaget, så att vi skulle kunna följa med i den allmänna kostnadsökningen utan att göra alltför stora reduceringar i förbandsmängden, vilket man väl får anse ha varit ambitiöst och bra på den tiden. Vi fick alltså en mängd mer eller mindre civila stödorganisationer för vårt försvar och det medgav att försvaret kunde spara inom just de sektorerna, som det civila samhället kunde bidra med. Men vad som idag gör detta helt ändamålslöst är ju, att detta skulle gälla först efter genomförd mobilisering och så kan vi inte ha det idag. Civilsamhällets bidrag med drivmedel, mat och sjukvård kan idag inte vara en grund för Försvarsmaktens möjligheter att agera i fred för att undvika ett krigsläge. Försvaret måste faktiskt själv ha ett fungerande underhållssystem, vilket vi inte ansåg att det skulle behöva under den senare efterkrigstiden.
Vi bör nu alltså ta steget tillbaka i full omfattning och det innebär att Försvarsmakten måste själv innehålla de underhållsresurser som vårt försvar skulle kunna behöva i händelse av ett krisläge. För i sådana lägen finns det egentligen ingenting att avstå från i civilsamhället, vars resurser dels är begränsade till några dygns förbrukning och dels behövs för medborgarnas behov.
Det var så som det såg ut i Krigsmakten innan besparingarna inleddes på 1950-talet. Den "stora besparingen" skedde förstås på det marina området, då man 1958 angav att landets behov av import skulle "lösas med andra medel än militära", vilket förstås på ett sätt är korrekt - det är ju marina förband som skulle lösa uppgiften! Men beslutet avsåg, att vi inte skulle bygga några flera fregatter och innebar i praktiken, att vi i fortsättningen inte skulle kunna skydda vår importsjöfart alls!
Nu står vi alltså inför en ny situation och att då börja bygga upp en slags civil stödorganisation för försvaret - ett nytt totalförsvar? - verkar inte särskilt genomtänkt. Däremot ska våra nu ganska små mängder av förband inom försvaret ha ett bättre underhåll än vi hade på 1970- och 80-talen!
Det är väl snarare försvaret som ska stödja samhället, när och om behov kan tänkas uppstå!
Bakgrunden till dagens tänkande ligger nog i 1950- och 1960-talens försök att spara pengar inom försvarsanslaget, så att vi skulle kunna följa med i den allmänna kostnadsökningen utan att göra alltför stora reduceringar i förbandsmängden, vilket man väl får anse ha varit ambitiöst och bra på den tiden. Vi fick alltså en mängd mer eller mindre civila stödorganisationer för vårt försvar och det medgav att försvaret kunde spara inom just de sektorerna, som det civila samhället kunde bidra med. Men vad som idag gör detta helt ändamålslöst är ju, att detta skulle gälla först efter genomförd mobilisering och så kan vi inte ha det idag. Civilsamhällets bidrag med drivmedel, mat och sjukvård kan idag inte vara en grund för Försvarsmaktens möjligheter att agera i fred för att undvika ett krigsläge. Försvaret måste faktiskt själv ha ett fungerande underhållssystem, vilket vi inte ansåg att det skulle behöva under den senare efterkrigstiden.
Vi bör nu alltså ta steget tillbaka i full omfattning och det innebär att Försvarsmakten måste själv innehålla de underhållsresurser som vårt försvar skulle kunna behöva i händelse av ett krisläge. För i sådana lägen finns det egentligen ingenting att avstå från i civilsamhället, vars resurser dels är begränsade till några dygns förbrukning och dels behövs för medborgarnas behov.
Det var så som det såg ut i Krigsmakten innan besparingarna inleddes på 1950-talet. Den "stora besparingen" skedde förstås på det marina området, då man 1958 angav att landets behov av import skulle "lösas med andra medel än militära", vilket förstås på ett sätt är korrekt - det är ju marina förband som skulle lösa uppgiften! Men beslutet avsåg, att vi inte skulle bygga några flera fregatter och innebar i praktiken, att vi i fortsättningen inte skulle kunna skydda vår importsjöfart alls!
Nu står vi alltså inför en ny situation och att då börja bygga upp en slags civil stödorganisation för försvaret - ett nytt totalförsvar? - verkar inte särskilt genomtänkt. Däremot ska våra nu ganska små mängder av förband inom försvaret ha ett bättre underhåll än vi hade på 1970- och 80-talen!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)