Över åren har många större organisatoriska förändringar skett inom vårt försvar och visst kan
många sådana förändringar ha varit motiverade på något sätt då de infördes. Men i dag finns här en betydande möjlighet att rationalisera och så att vi faktiskt använder våra försvarsanslag till vårt försvar och inte förslösar det på en del sidofunktioner som vi tidigare ansåg vara nödändiga!
Myndigheten FRA byggdes till del upp
av den hemliga avlyssningen av kablar som tyskarna utnyttjade under beredskapsåren och till del av den
radiosignalspaning, som fanns ombordplacerad; främst på pansarskeppet ”Gustav
V”. Eftersom FRA redan under kriget samverkat i det fördolda med
Storbritannien, så ansåg man, att detta måste hållas hemligt även
fortsättningsvis i det alliansfria landet Sverige och därför fick FRA fortsätta
som en egen myndighet. Men gäller denna förutsättning idag? Vi anser ju oss
ju dessutom behöva en bättre samordnad underrättelsetjänst! Att myndigheten FOA tillkom för att i
hemlighet samordna framställningen av svenska kärnvapen, har väl de flesta
numera glömt bort och arvtagaren FOI bedriver en mycket kompetent verksamhet på
flera områden. Men borde inte FOI tillsammans med dagens MUST – och FRA – kanske vara grunden
för en myndighet för en samlad försvarsunderrättelsetjänst?
Under 1960-talet ansåg
vår regering det särskilt olämpligt, att svenska militära företrädare hade
öppna kontakter med sina kollegor i andra stater. De hemliga kontakterna fanns
förvisso, men det var ju inte lika lätt att dölja alla de kontakter, som
behövdes vid framställning eller köp och försäljning av krigsmateriel. Alltså
bildades Försvarets materielverk, FMV, som på pappret var en civil myndighet och därför fick man ha kontakter med andra staters materielmyndigheter – fast
man ”glömde” försiktigtvis bort att de faktiskt oftast var militära! Men på "hemmaplan" ansåg man då att alliansfrihetens krav var tillfredsställda!
Men hur är det nu? Behöver vi fortsätta att vilseföra den svenska allmänheten
med denna ”krumelur” numera? Hyckleriet kring vår vapenexport är ju för övrigt
helt monstruös! Vi kanske i stället borde återföra materielansvaret till
försvarsgrenscheferna, för det är ju där det egentligen hör hemma? Och vi har
ju numera ett ganska tydligt uttalat behov av fackmässigt kompetenta
internationella kontakter – något som just våra försvarsgrenschefer kan bestå
med; alldeles oberoende av om vi är med i Nato eller inte! Så varför ska materielfrågor
fortsätta att ske via ombud? Och varför har vi inte självständiga
försvarsgrenar under regeringen?
Vi borde kanske samtidigt
skapa en fjärde försvarsgren – Cyberförsvaret. Det finns faktiskt redan mycket
kompetent personal för detta, men idag finns de spridda på flera andra myndigheter,
vars chefer i budgetförhandlingar anser, att det är just deras myndighet som
borde ansvara för vårt cyberförsvar och att just deras budget därför borde
förstärkas betydligt för denna uppgift! Politisk obeslutsamhet uppmuntrar ju dessvärre
denna form av budgetargumentering!
En dold konsekvens av att
diverse stödmyndigheter tillkommit borde kanske också uppmärksammas. Våra
förband i Försvarsmakten slimmades under resans gång svårt och för att skulle kunna
uppehålla den officiella förbandsnumerären, lades flera stödfunktioner ut på andra
myndigheter eller på det civila samhället. Och så gick det ju att göra under det kalla krigets tid,
eftersom den metoden aldrig utsattes för någon granskning, men visst saknar de
flesta av våra förband många av de stödfunktioner, som tidigare ansåg
nödvändiga för att förbandet skulle kunna fungera. Ett flagrant exempel är att
uppgiften att skydda sjöfarten togs bort från marinen vid försvarsbesluten 1958
och 1972, då Överstyrelsen för ekonomiskt försvar, ÖEF, i stället skulle
beredskapslagra våra behov av importvaror – det beslutet innebar ju faktiskt
att det numera beramade ”enveckasförsvaret” skapades redan då! Och, att sjömätning
och isbrytning var verksamheter, som i sig innebar en bra marin övervakning av vårt
närområde, utlokaliserades till Sjöfartsverket, är ytterligare ett par marina
exempel på hur försvarets uppgifter begränsades och det finns säkert flera i de
andra försvarsgrenarna. Vid internationella insatser har vi ju exempelvis
ibland haft svårigheter med försörjningen av förbanden och för den
underhållstjänst, som det svenska civila samhället skulle bestå med, fanns ju
inte tillgänglig i krigshärjade länder!
Det är alltså läge att göra "tempo tillbaka" och besparingsmöjligheterna är betydande!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar