Det som kallas för en svensk nationell säkerhetsstrategi
är därför mera en allmän översikt över vissa – och helt öppna – förutsättningar
för vår säkerhetspolitik och några nya prioriteringar med anledning av en
oroande internationell utveckling finns därför inte i handlingen, som
möjligen skulle kunna användas som en teoretisk grund inför arbetet med en
säkerhetspolitisk strategi värd namnet. Strategi handlar ju om att välja!
Ett försök att tillämpa
dokumentet från en mera marin utgångspunkt skulle kanske ge en del nya aspekter
och kanske också nya ingångsvärden på vår försvars- och säkerhetspolitik. Redan i statsministerns inledning handlar det således om att vår nationella säkerhet bygger på ett samarbete med andra stater, vilket alltså bör uppfattas av alla intressenter
– inklusive Försvarsmakten. Det handlar alltså om säkerhet och inte att mest ”bara” om att möta väpnade angrepp!
Det anges alltså
klart och tydligt i regeringens säkerhetsstrategi, att vi har ett större beroende av våra grannar och
handelspartners än vad man tordes uttala förr. Under det kalla krigets tid
trodde vi ju till och med länge, att vi skulle klara en avspärrning genom
beredskapslagring, men den tankegrodan är väl nu borttagen och insikten om vårt
samhälles verkliga beroende är nu tydligare angiven. Vi måste alltså redan nu i
fredstid kunna upprätthålla vår handel med andra länder; ingen nämnd och ingen
glömd. I realiteten betyder det att sjöfarten till våra hamnar måste kunna
upprätthållas och man kunde ju till och med tänka sig, att en ny svensk
sjöfartspolitik initierades, som ett resultat av våra behov av nationell
säkerhet. Det vore en bra slutsats att dra! Vid en skärpt utveckling innebär
vårt beroende av varuutbyte med grannar och handelspartners, att vi måste kunna
skydda sjötrafiken till och från Sverige samt runt våra kuster på ett rimligt
sätt – och den förmågan har vi ju knappast i dag!
Det skrivs också om , att vi ska
kunna försvara våra intressen mot fredstida hot tillsammans med EU, samtidigt
som något annat antyds – en transatlantisk länk. Ett försök till uttydning
kunde innebära, att vi nu i ett fredsläge och vid eventuella krissituationer
ska kunna samarbeta inom EU, vars Lissabonfördrag i flera avseenden tvingar oss
att vara solidariska och att kunna ingripa med ”stöd och bistånd” om en annan
medlemsstat skulle utsättas för väpnat angrepp. Å andra sidan kan vi själva
uppenbarligen också åberopa den solidariteten, om vår säkerhet skulle hotas i
något avseende. Att hänvisningen till den transatlantiska länken, i en krass
verklighet, snarast betyder, att vi alla EU-medlemmar ytterst är beroende av
och litar på det amerikanska kärnvapenskyddet, vilket kanske är en slutsats,
som svenskar i allmänhet tydligen har svårt att dra, eftersom man saknar insikt.
Det är ju först på den konfliktnivån som det finns en tydlig och kanske definitiv
form av avskräckning och något ”avskräckningsliknande” kan vi numera – efter
1958 års försvarsbeslut, ungefär – knappast åstadkomma enskilt själva inför en
hotande krigssituation. Sedan får vi väl se hur Trump kan tänkas krångla till det - som redan fanns angivet i State Departments anvisningar från 1962, om hur Sverige skulle stödjas i händelse av konflikt!
En annan slutsats kunde
också vara, att vi måste kunna sätta upp enheter av olika slag, som kunde
sättas in för att vid behov stödja eller bistå ett annat EU-land, men vad dessa
förband skulle vara för slags, anges inte. Troligen bör vi dock ha ett antal
förband i så hög beredskap, att de tämligen omgående skulle kunna sättas in för
denna ”EU-uppgift” – på marken, till sjöss eller i luften.Vårt energiberoende
åberopas märkligt sällan i säkerhetspolitiska sammanhang, men visst är vi
beroende av vår energiimport och omkring 40 % av vårt oljebehov importerar vi i
dagsläget faktiskt från Ryssland. Vi har alltså en klar anledning, att uppmärksamma
detta och i fredstid inte enbart och ensidigt utmåla vår handelspartner Ryssland
som en angripare.
Om vi ska kunna ha någon uthållighet i att kunna upprätthålla inom försörjningsområdet, har vi
nog fortfarande en hel del att fundera kring. Förebygga kriser är väl det allra
viktigaste och då handlar det ytterst om våra möjligheter att ha förberett
detta tillsammans med våra partners; främst inom EU.
Kapitlet”Sverige och omvärlden” och är till stora delar mest en
sammanfattning av de föregående, även om underrubriken ”Den globala
utvecklingen har aldrig haft så stor betydelse för Sverige som i dag” borde ha inneburit,
att även vissa rent säkerhetspolitiska skeenden beskrevs här. De växande
migrationsströmmarna – i handlingen något oegentligt kallat flyktingströmmar –
Rysslands agerande och det svensk- finländska närmandet anges särskilt, men ger
liten vägledning om våra säkerhetspolitiska prioriteringar. Sådana borde man
kanske kunna läsa ut – i alla fall mellan raderna – i nästa avsnitt ”Våra
nationella intressen”, som anges som en vägledning för hur vårt bredare
säkerhetspolitiska arbete för vara för att uppnå dessa mål. Men den beskrivningen
är dessvärre alltför allmänt hållen för att visa, hur just de svenska
nationella intressena kan se ut och det omdömet gäller också för det avslutande
kapitlet ”Hot mot vår säkerhet och åtgärder för att möta dem”. Just det
kapitlet var ju det, som blev särskilt kritiserat redan då grundhandlingen
presenterades. Kritiken är kanske inte så egendomlig, när exempelvis kärnvapen
inte ens nämns under rubriken ”Militära hot”!
Sammanfattningsvis
handlar vår säkerhetspolitiska inriktning alltså mest på att vi ska fungera
aktivt tillsammans med våra partners; främst inom EU, och för att krigiska
konflikter inte ska uppstå i vårt närområde. Det betyder
alltså att vi redan nu bör samordna och öva oss tillsammans, främst inom
EU-kretsen. För vår egen del anges, att det främst är en fråga om hur vi ska
kunna motverka kriser inom vår försörjning, men för att kunna detta borde vi
bygga upp en tydligt sjöfartsskydd, som kan arbeta tillsammans med våra
grannar. Den slutsatsen borde nästan vara självklar, men dras inte i alls i
handlingen. Det borde också finnas en inriktning på att förhindra – och i
värsta fall möta - terroristattacker, som ju också kan vara sjöburna eller
inriktade mot viktiga hamnar. Men så konkret togs inte förslaget emot. Det var
mest som tidigare hotbeskrivningarna man diskuterade.
Det vore intressant att
se, om Sverige så småningom kunde inse, att det i vår tid sannolikt är bättre att planera
sitt försvar i bredare bemärkelse och för vad vi själva vill åstadkomma och
inte bara på det nu kanske föråldrade sättet efter mer eller mindre trovärdiga hot, som man tror sig möta i en
oviss framtid. Sett i ett sådant perspektiv kan kanske handlingen ”Nationell
säkerhetsstrategi” spela en roll, eftersom den tydligt pekar på Sveriges behov av
understödjande maritim säkerhet, vilket kanske bör uppfattas bredare och bättre, än vad som
hittills skett.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar