En inledande stor
skillnad har genom åren uppstått genom det faktum att vi västerlänningar är
eller har varit katolskt eller protestantiskt kristna och det har ryssarna inte
varit för de har varit ortodoxa trosbekännare. I väst skulle man kanske tro att
detta inte skulle ha påverkat människorna i någon högre grad, men det har det
nog gjort. Tänk bara på det lilla exemplet att vi i väst anser, att julen, som
firas med anledning av Kristi födelse, är den stora religiöst präglade helgen,
men att man i den ortodoxa världen snarare anser att påsken är den största helgen,
för då firas ju Kristi återuppståndelse. Den västliga inriktningen bygger, om
man så vill, på ett slags tydlig realistisk och mänskligt uppfattbar händelse,
medan den östliga, ortodoxa mera präglas av en religiöst magisk underton. Denna
skillnad i tankevärld har säkert skapat och skapar mycket olika
förhållningssätt i öst till många mänskliga aktiviteter, jämfört med ett
rationellt västligt synsätt.
En annan stor skillnad
finns i det förhållandet, att ryssarna egentligen aldrig varit medborgare utan
bara undersåtar – i bästa fall. Under tsartiden var detta förhållande så
omfattande, att alla ryssar ansågs vara tsarens egendom och som han kunde
hantera efter eget gottfinnande. För den ryska aristokratin gällde parallellt
med detta, att godsägarna personligen ansågs äga sin arbetskraft ända fram till
1861, då livegenskapen upphävdes. Då de livegna därefter skulle köpa sin mark
blev de i stället så djupt skuldsatta, att den formella frigörelsen i praktiken
inte blev särskilt tydlig eller omfattande. Den kommunistiska eran förändrade
knappast detta mycket skarpa förhållande mellan överhet och undersåtar och som
är svårt att över huvud taget förstå för oss västerlänningar. Ryssarna var och
förblev undersåtar.
Senare inträffade något
annat av betydelse för den rysktalande delen av Sovjetunionen, som ju enligt
Lenins lära skulle vara alla folks hemland. Alla mer eller mindre kända
folkslags existens skulle då framhävas och det skedde genom att de upphöjdes
till att vara egna socialistiska stater eller autonoma områden. Följden av
detta blev att ryssarna där kom att betraktas som ett slags andrahandsbefolkning
- till och med där de oftast faktiskt var i majoritet. Självklart är detta
något som länge legat och gnagt i många ryssar – även om förhållandet är och
har varit helt okänt i västvärlden.
Nu i vår tid har många i
väst en bestämd uppfattning om Putin och om annexionen av Krim och den delas
inte alls av huvuddelen av den ryska befolkningen, som sannolikt kommer att
återvälja Putin vid nästa års presidentval med stor majoritet. Det kanske vi i
väst trots allt ska vara glada över, för de enda möjliga konkurrenterna till
Förenade Rysslands kandidat är antingen ultranationalister eller kommunister –
och vad skulle vi föredra? Krimfrågan kommer antagligen att ytterligare stärka
Putins möjligheter till återval och det manifesteras av att man nu försöker
förlägga presidentvalet till den 18 mars – Fyraårsdagen av Krims återförening
med Ryssland! Till och med ryssar, som bott länge i Sverige håller på Putin och
gillar att Krim återgått under rysk ledning! Ja, ryssar är annorlunda – och det
bör vi i väst kanske uppfatta och förstå bättre, om mera fredliga förbindelser
ska kunna byggas!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar