Myten tycks vara grundad
i ÖB studier och den operativa krigsplanläggning, som var klar redan 1945 och
som fastställdes utan att någon form av politiskt försvarsbeslut hade fattats
dessförinnan. I den planeringen fanns i princip tre krigsfall - alla med Sovjetunionen
som angripare. Krigsfallen byggde i stort på att Sovjetunionen skulle sätta in överväldigande
stora styrkor marktrupp mot centrala, norra eller södra Sverige och detta trots
att man i realiteten saknade överskeppningstonnage och att deras bombflyg var
det enda flygsystemet, som hade tillräcklig räckvidd för insatser på andra
sidan Östersjön. Alla tre fallen tycks dessutom totalt ha saknat inriktning på vad
vi skulle göra om ett krigsutbrott bedömdes som förestående eller om
förbekämpning hade inletts och byggde samtidigt på att vi redan hade genomfört
en allmän mobilisering. Vid närmare studier av denna sällsamma tankevärld,
växer modellen över tiden och begreppet invasionsförsvaret blev mera en
beteckning, som kom att användas för försvarets ekonomiska planering och inte
den operativa. När den politiska ledningen senare blivit medveten om detta
planeringsinstrument, introducerades ”dimension-erande angreppsfall” och
”marginaldoktrinen”, som pappersmässigt begränsade de sovjetiska
stridskrafternas omfattning, så att hotet skulle passa den svenska försvarsbudgeten.
Den sovjetiska verkligheten avvek från fiendebilden i den svenska
planeringsmodellen på avgörande sätt. Denna form av ”hotbildsplanering” blev
senare en, som man uppfattade det, internationellt erkänd modell, när vi
importerade ett amerikanskt planerings- och budgetsystem, ”FPE-systemet”, fast
i förvrängd form. För ”säkerhets” skull byggdes det svenska försvaret dessutom
upp enbart för att kunna möta ett konventionellt angrepp och kärnvapenaspekten
försvann successivt från den svenska försvarsplaneringens värld. Det fanns till
och med debattörer, som hävdade, att ingen skulle använda kärnvapen mot
Sverige, för vi hade ju inga själva!
Den sovjetiska offensiva
planläggningen omfattade sannolikt redan 1945 en ”stöt” västerut mot Sverige
med de relativt begränsade markstridskrafter, som snabbt kunde överföras av
örlogsfartyg och på en stor bredd mot flera svenska hamnstäder, efter det att
man som en förberedelse intagit det demilitariserade Åland. Avsikten var sedan att
följa upp anfallskilarna och bygga vidare, där man hade nått någon form av
framgång och med den begränsade transportkapacitet som man då hade. Så förhöll
sig de sovjetiska anfallsplanerna fram till högsta sovjets beslut 1960 om att
ett förödande kärnvapenslag nu skulle inleda kriget västerut. Man hade ju
tillgång på nära 40 000 kärnladdningar, då det var som värst. Hur detta angrepp
i själva verket skulle genomföras mot Sverige, är ännu inte riktigt klarlagt,
men man kan ju projicera anfallskonceptet som det är känt från planerna mot
Natostaterna i Europa - och även mot det alliansfria Österrike. I så fall
skulle större kärnvapen sättas in mot Stockholm, Göteborg och Malmö, medan
mindre vapen – i Hiroshimaklass – skulle användas mot alla kända svenska marin-
och flygbaser. Insatsen bedömdes kunna uppnå målet: att förhindra västsidan
från att använda Sverige som passage- eller baseringsområde, men den innebar
också, att man egentligen inte behövde föra över några egna stridskrafter för
att besätta det tämligen härjade svenska territoriet. De kärnvapenbärande robotarna
för uppgiften fanns utplacerade bl a utefter den Baltiska kusten och vissa av
deras betongfundament kunde besökas där så sent som för ungefär fem år sedan.
Så var det alltså med
vårt invasionsförsvar, som började relativt professionellt och som en sammansatt
operationsplan, men som senare mest blev till en budgetregulator och ett
tillhygge i den ständigt pågående försvarsgrensstriden. Den debatten fördes nu
i stället internt inom myndigheten Försvarsmakten och befriade därmed våra dåvarande
försvarspolitiker från den besvärande uppgiften att fatta självständiga
strategiska beslut och prioritera hur vårt försvar skulle byggas upp. De kunde
då ägna sig åt sysselsättning-, lokaliserings, och industripolitik i stället
och det var väl lättare att få folkligt stöd på det sättet, men försvarets behov
kom därmed oftast i andra hand – och, om man ska vara ärlig, så spelade detta egentligen
inte någon större roll under den senare delen av det kalla kriget.
Vi låg ju
under det amerikanska kärnvapenparaplyet och det var vida viktigare!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar