Vid krigsslutet 1945 fruktade
många ledare i Europas stater en fortsatt sovjetisk framryckning västerut.
Sverige var inget undantag från detta, men det fanns en ”östersjöstat”, som man
kunde samarbeta med och det var Storbritannien, som ju hade Slesvig-Holstein i
sin ockupationszon och som hade fått en Labourregering under Attlee 1945.
Överläggningarna innebar kanske inte så mycket, men man delade i alla fall upp
Östersjön så att britterna i händelse av krig skulle bekämpa Sovjet söder om
latituden genom Klaipeda, som då kallades för Memel, och Sverige skulle
försvara sig norr om denna linje. Sverige fick också köpa en lång serie med jaktflygplan,
J 28 Vampire, J 30 Mosquito och J 33 Venom; sammanlagt nästan 700 flygplan,
från England, för vårt luftförsvar var fortfarande svagt. Britterna planerade
inte uppträda med örlogsfartyg i sin del av Östersjön, utan mest bedriva ett
minkrig med flygfällda minor för att försvåra en eventuell sovjetisk offensiv.
Britterna var på flera sätt drivande, då det gällde att bygga upp ett
säkerhetspolitiskt samarbete mot en eventuell sovjetisk framstöt i Europa och
den första alliansen blev WEU. På motsvarande sätt ansåg britterna, att de
socialdemokratiskt styrda staterna i norr, Sverige, Norge och Danmark, skulle
ingå en motsvarande allians med Storbritannien, vilket vi från vår historia
känner som de Skandinaviska försvarsförhandlingarna. 1948 års Berlinkris medförde att Nato
bildades och Norge och Danmark blev genast medlemmar, men Sverige ställde sig
utanför av hänsyn till Finland, där ju fortfarande en sovjetisk ockupationsstyrka
fortfarande fanns och det gällde alltså, att inte störa denna sovjetiska styrka
i onödan och, vi hade ju fortfarande brittiskt stöd att lita till om det skulle
ske en oroande utveckling för oss. Men det var enbart en fråga om timmar eller
något dygn, innan vi öppet skulle gå in i Natoalliansen, enligt Erlanders
uppfattning. I början ställdes vi utanför Nato-samarbetet av amerikanarna, som
ju alltid vill ha klara inriktningar av andra stater. ”Är de med oss – eller
emot?” har vi ju hört många gånger från USA-företrädare, men med brittisk hjälp
fick statsminister Erlander president Trumans stöd vid ett besök i Washington i
april 1952 och då det i svenska media angavs att Erlander skulle besöka sina
släktingar i USA! Vi fick alltså status som en hemlig Nato-medlem redan då och
detta medförde också att vi kunde anskaffa modern försvarsmateriel och
komponenter även från USA, så att vårt försvar kunde moderniseras. Tidigare
hade USA satt igång ett hjälpprogram för en återuppbyggnad av det krigshärjade
Europa och syftet med Marshallhjälpen var ju ytterst, att förhindra en
sovjetisk expansion för det pågick redan kommunistiskt ledda uppror på flera
håll. Även Sverige fick stöd av Marshallhjälpen via det nya organet OEEC och
där den svenska förhandlingschefen, Dag Hammarskjöld, varit mycket
framgångsrik. Vi fick alltså amerikanskt stöd för den upprustning av vårt
näringsliv och vår industri, som nu skedde. Vår industri, som ju inte skadats
under kriget, var tidigt klar att leverera varor och material till det sönderbombade
Europa och det är nog detta, som var grunden för vår välståndsutveckling under
1950- och 60-talen – och detta skedde till stor del på grund av att vi
fungerade som ett hemligt västland. Erlander fick i februari 1951 dessutom ett särskilt konsultativt
statsråd, som hjälp då det gällde att vidmakthålla och utveckla våra dolda
kontakter med västsidan och Hammarskjöld arrangerade till och med ett möte med
president Eisenhower i november 1954. Det ganska bisarra var, att Dag Hammarskjöld hade
utlovats att få dra sig tillbaka 1953 och då tillträda som landshövding i sin
barndomsstad Uppsala, men så blev det bekant inte.
En stor förändring kom
att ske mot slutet av 1950-talet. Nu handlade det om svenska atomvapen och den
som fick samla det socialdemokratiska partiet kring ett gemensamt kärnkraft-
och kärnvapenprogram var Hammarskjölds efterträdare som Erlanders
säkerhetspolitiska stöd, Olof Palme. När man så småningom kommit till vägs ände
och kärnvapenprogrammet försvunnit från dagordningen arrangerades ett nytt
besök för Erlander i Washington och denna gång var det president Kennedy, som i mars 1961
var värd i Vita huset. Som tack för att Sverige avstod från att framställa egna
atomvapen, och därigenom bidrog till att begränsa kärnvapenspridningen, fick vi
i stället skydd av samma kärnvapenparaply som alla Natostaterna redan hade. Att
denna garanti var svår att delge svenskarna framgår av att det var först 1966,
som dåvarande statssekreteraren i försvarsdepartementet, Karl Fritjofsson, antydde
detta i en årsredovisning inom Kungl Krigsvetenskapsakademien – och det
passerade tämligen obemärkt i det svenska samhället och i media. Förhållandet
kunde ju dessutom medföra, att man kunde spara på den svenska försvarsbudgeten,
där alla viktiga resonemang om kärnvapen mest försvann från texterna och
svenskarna bibringades uppfattningen att nu var det enbart fråga om ett
konventionellt invasionsförsvar som gällde. Anslagen till försvaret kunde nu
begränsas och detta var ju riskfritt sett med krassa svenska ögon. Skulle något
hända, så skulle USA sätta in kärnvapen för att försvara oss. Försvarets
inriktning blev nu mera en formell fråga i Sverige och de ”satsningar” som
gjorde handlade mest om lokaliseringspolitik och sysselsättningsfrågor. Ett
”totalförsvar” skulle försvara landet vid en invasion – och den
sammanfattningen har inte några erkända strategiska grunder, utan var mest en
budgetkonstruktion, som antagligen såg bra ut på pappret. Detta innebar också
att försvarsgrenarnas del av försvarsbudgeten låstes till fastställda
procenttal, vilket väl om något visar vad som styrde försvarets utveckling
under det kalla kriget och den avspänningsperiod som sedan följde.
Förvirringen var alltså
stor, när man inte längre ansåg sig ha en utpekad fiende, att planera mot. I Finland
var man klokare och proklamerade ensidigt, att den beramade VSB-pakten med Sovjetunionen nu
hade upphört att gälla, men varför gick inte Sverige öppet in i Nato då?
Tanken att försvaret i
första hand ska vara fredsbevarande avvisas fortfarande – kanske för att termen
använts för internationella uppgifter? Men visst är det i grunden försvarets
uppgift: Att verka för att freden fortbestår och att konfliktanledningar aktivt
ska kunna hindras från att eskalera! Det är ju kvintessensen för vårt försvar,
som alltså borde användas i fred, för att det inte ska bli krig. Vi närmade oss
dessa tankebanor i 2009 års försvarsbeslut, men årets kompromiss innebär dessvärre
en återgång till ett ”budgetförsvar” av föråldrad typ och det bör vi försöka
komma bort från. Vi har alltså fortfarande
en lång väg att vandra, innan vi har ett modernt och klokt sammansatt samhällsförsvar!
Det som stoppade Stalin från att fortsätta västerut, var A-bomben o inget annat.
SvaraRaderaFörlåt, men vad menar Du:
SvaraRadera"1948 års Berlinkris medförde att Nato bildades och Norge och Danmark blev genast medlemmar, men Sverige ställde sig utanför av hänsyn till Finland, där ju fortfarande en sovjetisk ockupationsstyrka fortfarande fanns ..."?
Den garnison ur Röda armen som fanns i Porkkala-området har i historieskrivningen aldrig betecknas som en ockupationsstyrka och den allierade (sovjetiska) kontrollkommissionen hade avvecklats redan i september 1947. Den svenska hänsynen berodde på synen på Finlands militärpolitiska situation vis-a-vis Sovjetunionen, b la den då nyligen träffade VSB-pakten.