Under det kalla krigets
tid var ju Sverige hela tiden mer eller mindre allierat med västsidan, fast
regeringen försökta hålla detta hemligt för allmänheten, som kände en viss
trygghet i den svenska neutraliteten. Därför blev den s.k.
neutralitetspolitiken ett instrument för att hålla svenskarna i okunnighet om
verkligheten. Redan då Nato bildades 1949 var det en självklarhet inom delar av
regeringen, att Sverige öppet skulle ansluta sig till pakten, om det skulle
bryta ut ett krig i Europa, och redan då hade man alldeles klart för sig att
ett krig i Europa inte skulle lämna Sverige utanför. Det var, som statsminister
Erlander skrev i sin dagbok, endast en fråga om timmar eller möjligen något
dygn innan vi öppet skulle gå in på västsidan i krigföringen. Det var alltså
inte alls så bevänt med neutraliteten!
Det uppstod alltså ett
behov av dold samverkan med västsidan och då blev sekretessproblemen akuta.
Såvitt jag kunnat förstå skedde de första frågorna inom samarbetet inom
underrättelsetjänsten och Sverige låg ju väl placerat för spaning med olika
medel mot Sovjetunionen. Redan under
beredskapsåren hade ett sekret samarbete inletts med britterna, som medgavs
signalspana mot tyska raketprov från en hemlig plats på södra Öland, så det var
ju ganska naturligt att fortsätta detta samarbete. Vår egen signalspaning var
då uppdelad mellan marinens fartygsburna signalspaning och den hemliga
avlyssningen av trådsambandet som passerade genom landet. Redan under kriget började
dessa spaningsorganisationer samordnas och det blev alltså en självklarhet, att
de under det kalla kriget skulle samverka med västsidan, men det fanns ett
problem som måste lösas. Militära organisationer skulle inte få samverka direkt
med några andra staters militära företrädare och därför lades det då bildade
FRA formellt under civilt chefskap - fast den förste chefen var för säkerhets
skull ändå från marinen! Detta ansågs tydligen vara en framgångsrik modell och
när det senare uppstod tydliga behov av samarbete med västsidan, så togs den
verksamheten bort från det militära ansvarsområdet och lades i stället under en
civil chef, för en sådan kunde ju trots allt kunna få samarbeta med västsidan.
Militära chefer hölls därigenom borta från alla misstankar om ett otillbörligt
västsamarbete. Man kan idag förstås undra, om inte dessa skenåtgärder nu borde
rättas till, för numera ska vi ju samarbeta med våra partners och det är ju
mest bara svenskarna som vilseförts. I öst såväl som i väst kände man ju till hur
det i själva verket förhöll sig. Självklart borde de militära stödfunktionerna,
som blivit ”civila” nu återgå, så att vi får en så enkel och effektiv
organisation som möjligt.
När Sverige under
1950-talet inledde en egen framtagning av kärnvapen, blev motståndet mot detta
så småningom så stort och detta blev ett stort problem för regeringen Erlander,
som fann en lösning i att avstå från egna kärnvapen och därmed tillfredsställa
den interna opinionen. Man överenskom med amerikanarna om att om vi avstod från
att tillverka egna kärnvapen och därmed till en viss kärnvapenspridning, så
skulle amerikanarna sträcka ut sitt kärnvapenparaply för Nato-medlemmarna även
över Sverige! Vi får väl förmoda, att denna utfästelse från 1961 inte har
avklingat, när vi ju numera dessutom har andra Nato-stater öster om oss!
Även inom EU-samarbetet
finns det ju också en hel del som har bäring på vårt försvar. Lissabonavtalet
talar exempelvis om att alla medlemsstater har en skyldighet att lämna stöd och
bistånd om någon medlemsstat ”utsätts för väpnat angrepp på sitt territorium”,
vilket på pappret är en betydligt hårdare skrivning än Nato-fördragets. Där
står för övrigt också att medlemsstaterna är skyldiga, att gradvis förbättra
sin militära kapacitet, och det kan man ju undra över om vi kan anses ha gjort
hittills! Inom EU finns det också en gemensam säkerhetstrategi, som vi tankemässigt
tycks förtränga i Sverige, för där handlar hoten främst om annat än ett väpnat
angrepp. Där handlar det främst om terrorister och om internationell
brottslighet d v s hot som vi ju är utsatta för redan idag.
Slutsatsen, som den förra
försvarsberedningen drog var, att vi ansågs inte stå inför något hot om väpnat
angrepp inom en överskådlig framtid, men den verkar man också förtränga idag,
och till och med i Riksrevisionens rapport handlar det, om att vårt försvar
inte kan avvärja ett väpnat angrepp. Det trista är kanske att inte heller
Försvarsmakten tycks anpassa sig och sin verksamhet till detta, utan man
fortsätter ungefär som under det kalla krigets tid med att planera hur man ska
möta en angripare vid det väpnade angrepp, som alltså politiskt bedöms
osannolikt inom överskådlig framtid. Det är kanske inte egendomligt att
Försvarsmakten hamnat lite på sidan om i samhällets avvägningsfrågor!
Men visst behöver den
suveräna staten Sverige ett försvar även fortsättningsvis, men det kanske främst
bör inriktas på att kunna möta de hot som beskrivs i EU säkerhetspolitiska
riktlinjer från 2003 och, därutöver, och om vi så bestämmer, utveckla kompetenser
och förmågor att kunna växa till, om de grundläggande bedömningarna skulle
ändras. Vår traditionella uppfattning om vår rätt till självförsvar har haft
sin grund i hotet om invasion, men det är inte först då, som samhällets och
medborgarnas säkerhet kan behöva skyddas med militära medel. Det måste kunna
ske tidigare och på ett bredare sätt och gemensamt med samhällets övriga
resurser. Här ligger den strategiska nyheten och detta fanns till vissa delar
redan i 2009 års försvarsbeslut, men ”neutraliteten” tycks ha förhindrat ett
djupare genomförande. Det är ju ”här och nu”, som var ett ledande uttryck i det
beslutet, och det borde ha inneburit en mycket annorlunda inriktning än vad det
gamla invasionsförsvaret innebar, men var finns detta idag?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar