Det råder en allmän politisk uppfattning, att något stort militärt angrepp inte är befara inom överskådligt tid. Frågan är alltså, hur vi vill utforma det försvar, som vi måste ha av folkrättsliga skäl och som har förmågan att växa till, om den strategiska situationen skulle försämras påtagligt. En viktig fråga rör vår Nato-anslutning, som varit en fördold myt i Sverige, för både i öst som i väst har man vetat om var vi hörde hemma. Vi kan därför fortsätta på den militära nivån med den samverkan och samordning med Nato, så att vi även statsrättsligt och diplomatiskt kan göra detta utan stora omställningar, om situationen skulle kräva en öppen anslutning.
Behöver vi någon form av samhällsplikt? Hur ska medborgarna bli medagerande i samhälls-försvaret? Många samhällsuppgifter på den civila sidan kommer att kräva arbetskraft på olika sätt - inte bara i akuta krissituationer. Varför inte också frivilliga anhöriga i äldrevården eller en svensk fredskår för uppgifter i uländer?
Inom försvarets ledning bör en strategisk-politisk ledning tillkomma, så att eventuella beslut i brådskande lägen kan fattas snabbt. En modell vore att en ”Generalinspektör” med stab placeras i Försvarsdepartementet. Det kan eventuellt bygga på regeringsformens bestämmelser om "kommandomål", som idag verkar helt bortglömda. Det behövs en närmare kontakt mellan den politiska ledningen och den militära, så att beslut om insatser av olika slag kan förberedas på ett professionellt sätt. Idag är det ju närmast bara en fråga om hur det ska betalas!
Rutininsatser i form av incidentinsatser kan lämpligen delegeras till försvarsgrenscheferna. Nuvarande Insatsledningen blir den operativa ledningsnivån och får en egen ställning och får även uppgiften att förbereda internationella insatser och till Insatsledningen knyts även en underhålls- eller logistikenhet. Denna kan i sin tur även användas vid internationella hjälpoperationer.
De gamla
försvarsgrenscheferna utgår och ersätts av tre nya –
kallade Mark-, Sjö- respektive Luftförsvarscheferna – som även får i uppgift
att samordna sin verksamhet med andra myndigheter inom samhällsförsvaret. Därutöver
ska de ansvara för utbildning och materiel inom det egna ansvarsområdet. Det
kan komma att se olika ut, för de tre försvarssektorerna är ju olika och
framför allt deras materielplanering har olika tidsperspektiv. Materielansvaret
kan finnas hos försvarsgrensvisa materielkommandon, som sätts upp med de
försvarsgrensinriktade delarna av FMV som grund. Markförsvarschefen har redan
fyra regionala chefer för samordning med länsstyrelserna avseende krisberedskap
och krishantering. Chefen för sjöförsvaret har redan utretts och bör
snarast verkställas. Chefen för luftförsvaret sätts upp på motsvarande sätt.
Alla de tre cheferna bör även ha ett eget ansvar för sitt klusters materiel och
kan utlokaliseras från Stockholm tillsammans med sina staber,; varför inte Markförsvarschefen i Östersund - mitt i Sverige, Sjöförsvarschefen i Göteborg - Sveriges maritima centrum och Luftförsvarschefen i Uppsala - nära Arlanda!
Politiska beslut måste kunna
fattas med ett breddat beslutsunderlag, som en självständig och breddad underrättelsetjänst
kan producera. Dagens MUST är alltför smalt och många befattningar för analytiker kan överföras från såväl FOI
som från FMV.
Cyberförsvaret blir en ny
uppgift för det sammanlagda FOI/FMV.
De förband som behövs för
incidentförsvaret ska i första hand sättas upp och bemannas. Därutöver bör
förband, som skulle kunna behövas vid en snabb och hotande utveckling sättas
upp och vara tillgängliga redan i fred. Detta gäller särskilt
luftvärnsförbanden, som i IO 2014 är alltför fåtaliga. Förband som endast har
uppgifter i en invasionsförsvarsmodell bör endast finnas kaderbemannade och i
övrigt finnas vid truppslagscentra, där studier och utveckling kan ske för de
egna typförbanden. Uppsättning av förband, som främst avses för internationella
uppgifter, beordras särskilt; en modell som även kan användas för att
tillfälligt höja insatströskeln.
Luftförsvarets
jaktförband baseras med en division i vardera ”vädersträcket” och ska även
kunna baseras tillfälligt på Gotland.
Sjöförsvaret behöver en
snabb, men kanske inte så avancerad, förstärkning med minst två divisioner
patrullfartyg, på omkring 1000 ton och med helikopterkapacitet. En allmålspjäs
och en skrovfast hydrofon bör ingå i fartygstypen som även kan utvecklas
tillsammans med grannstater kring Östersjön ss Finland, de baltiska staterna,
Polen? Fartygen kan byggas så att de kan få en missilbestyckning, om så skulle
anses behövlig (luftvärn- men framför allt markmålsmissiler!)
Kan detta vara en utgångspunkt för vidare bedömningar?
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRadera