Miljödomstolen uppges ha uttalat sig mot den planerade containerhamnen Norvik i Nynäshamn och precis innanför den bästa inseglingen till Stockholmsområdet. Det förefaller mig som att domstolen sett alltför statiskt och smalt på miljökonsekvenserna. Den allt övergripande miljöfrågan handlar ju om hur vi ska kunna få över en större del av transportarbetet från landsvägarna till "Autostadorna till sjöss", Motorways of the Sea, som det heter i ett ganska nytt EU-program.
Även ett ganska litet containerfartyg, kanske ung. 100 meter långt och med ett djupgående på 6, 5 meter lastar mer än 500 containers. Det rör sig alltså om hundratals lastbilar, som vi kan få bort från våra vägar, om ett genomtänkt system för containertrafik blir effekten av EU-programmet. Lite större fartyg för feeder-transporter från Europas två stora containerhamnar, Rotterdam och Hamburg, kan kanske köra hit omkring 1 000 containers. i ett enda lyft, vilket kanske idag kan tyckas alltför stor kapacitet!
Det är därför det behövs en containerhamn i Stockholmsområdet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar