Vid krigsslutet var Sverige fortfarande lätt omskakat av att vi hade tvingats göra avsteg från vår deklarerade neutralitet, men vi hade klarat oss utan att bli inblandade i det pågående kriget och det var förstås det allra viktigaste. Sverige låg oskadat i ett Europa som var svårt skadat av kriget. I Storbritannien vann Labour-partiet överraskande parlamentsvalet 1945 och därmed hade den svenska regeringen sina partivänner vid makten i London. Samtidigt intensifierade kommunisterna sina verksamheter i det krigströtta Västeuropa och även i Sverige märktes detta subversiva hot, något som bekymrade den nye svenske statsministern, Tage Erlander, mycket.
På ett mera övergripande
plan ledde det kommunistiska hotet till att britterna försökte samordna det västeuropeiska
försvaret mot ett hotande sovjetiskt angrepp.[1]
Ett resultat av detta var 1948 tillkomsten av Västeuropeiska unionen, WEU,
medan en tänkt (?) Nordeuropeisk union förekoms av de skandinaviska
försvarsförhandlingarna, som sägs ha initierats av utrikesminister Undén vid
ett nordiskt utrikesministermöte i Oslo i februari 1948 Även amerikanarna reagerade för det
kommunistiska hotet och lanserade Marshallhjälpen. Den svenska förhandlingsgruppen
vid förhandlingarna om Marshallplanen, OEEC-förhandlingarna, leddes av Dag
Hammarskjöld, som lyckades så bra med detta, att även Sverige fick del av
hjälpen, trots att vi ju inte alls var krigshärjade. Det politiska syftet med Marshallhjälpen
var ju å andra sidan faktiskt att få fart på den europeiska ekonomin, så att den
kommunistiska offensiven under Kominforms ledning skulle hejdas och Sverige kunde
förstås påtagligt bidra till detta med sin helt oskadade produktionsapparat.
Den förstärkta
försvarsberedskapen upphörde den 1 juli 1945 för den svenska krigsmakten, som
då återgick till sin fredsorganisation, som i sin tur byggde på 1942 års
försvarsbeslut. Nu förbereddes ett nytt försvarsbeslut
genom 1945 års försvarskommitté och grundat på bl a ÖB svaret 1947 som
alternativ till de tre lägre alternativen som kommittén beställt. Märkligt lite
handlade det i något av alternativen om erfarenheterna från beredskapsårens
neutralitet och vad det kunde betyda i försvarsförmågor exempelvis vad avsåg
flygvägarna över Sverige i händelse av en ny stormaktskonflikt i Europa eller
hur vår importsjöfart skulle kunna skyddas vid en sådan konflikt.
På ett mera praktiskt
plan inleddes redan 1945 ett svenskt försvarssamarbete med britterna, då
efterkrigsminsvepningarna inleddes i våra farvatten och under brittisk ledning.
Hotet från Sovjetunionen motiverade redan då samtal mellan den svenska marinen
och den brittiska och man kom därför överens om att om det blev krig, så skulle
Sverige svara för krigföringen nord om latituden genom Klaipeda och britterna
syd om den – enkelt och lättförståeligt! Berlinkrisen inträffade 1948 och det
amerikanska strategiska flyget frambaserades till baser i Storbritannien samtidigt
som vårt samarbete med britterna hamnade i bakgrunden, då Nato bildades 1949. Sverige
ansåg sig då ha ett strategiskt behov av att hålla an med en Nato-anslutning,
eftersom Finland ju fortfarande till del styrdes av en sovjetisk grupp under
Zjdanovs ledning. Men vi hade ju våra försvarspolitiska kopplingar till
Storbritannien, som kunde förse oss med modern materiel och nu, framför allt,
med moderna jaktflygplan – J 28 Vampire, J 30 Mosquito och J 33 Venom -
parallellt med en import av amerikansk överskottsmateriel – J 26 Mustang -
redan från 1945. Möjligen bidrog den svenska återhållsamheten till att Finland
inte drabbades av det öde som drabbade Tjeckoslovakien vid Pragkuppen i slutet
av februari 1948 och till att landet i stället kunde teckna ett avtal om
Vänskap, Samarbete och Bistånd med Sovjetunionen, VSB-avtalet, i mitten av
februari 1948!
Nu inleddes det kalla
kriget och där Nato i vårt närområde hade den övergripande strategiska
kontrollen över Östersjöutloppen, medan Sovjetunionen – från 1955
Warszawapakten, WP – behärskade hela den södra och östra delen av Östersjön.
Men enligt den amerikanska uppfattningen, hade Sverige placerat sig utanför
västsamordningen, trots att vi hade en operativ samordning med britterna, som i
det tysta försökte få amerikanarna att förstå den svenska positionen. De
samordningsfrågor som fanns, handlade i mycket om gemensamma åtgärder i en
konflikts inledning, medan exempelvis markoperativa frågor hade lägre prioritet
och kunde hanteras senare. Vi samordnade samtidigt en del frågor, som hade
hanterats vid de skandinaviska försvars-förhandlingarna som exempel
minspärrningen av Öresund tillsammans med danskarna, luftförsvaret av Danmark
och södra Norge med stöd av våra nya kryssare, men viktigast var nu, att vi
byggde upp vårt luftförsvar mot öster. Därmed skyddade vi ju också västs baser
för det strategiska flyget i Storbritannien mot möjliga sovjetiska anfall.
Med britterna hade vi alltså redan nu ett dolt samarbete och när det brittiske flygministern
Henderson i januari 1951 besökte Sverige, lät statminister Erlander och
försvarsminister Vougt honom förstå, att de bedömde att Sverige tämligen
omgående skulle bli indraget i en eventuell öst-väst-konflikt- något som man i
dag helt glömt bort! Henderson ansåg då att han behövde ett bättre underlag och
det bestods av Vougt i ett hemligt PM, där det svenska försvarets planläggning,
organisation och utrustning presenterades! Denna PM studerades grundligt av
britterna[2],
som uppfattade att Sverige på något sätt ändå ville vara en deltagare i det
västliga samarbetet inom Nato, och den blev en grundhandling vid de informella
operativa överläggningar som skedde ombord på HMS Indomitable på ett örlogsbesök i Stockholm redan i juni samma år.
Vid parlamentsvalen i Storbritannien samma år förlorade Labour makten och
därmed minskade den svenska regeringens möjligheter till direktkontakt
ministrar emellan, men det beslöts att de hemliga kontakterna nu i stället
skulle fortsätta på försvarsgrensnivå. Sverige stod nu inför ett stort problem.
Hur skulle man kunna övertyga amerikanarna om vår västinriktning?
I Sverige var det
statsminister Erlander som personligen hade hållit i frågorna om den hemliga västsamordningen,
men efter kommunalvalen 1950 ansåg han sig behöva en medhjälpare och det blev
Dag Hammarskjöld som utsågs till konsultativt statsråd, trots att han inte ens
var partimedlem, men mot ett löfte att få bli landshövding i Uppsala 1953, då
den befattningen skulle bli ledig! Såvitt jag kan förstå, var det också
Hammarskjöld, som arrangerade och deltog i ”Halmstadssamtalen[3]”,
där nu den svenska säkerhetspolitiska situationen diskuterades med den brittiske
utrikesministern Herbert Morrison och kanske också med statministrarna i
Danmark och Norge, som ”råkade” komma till Halmstad, som det sades till pressen. Nu gällde det för Sverige
att tydligt framföra sin ståndpunkt för den amerikanske presidenten Truman!
I Washington var då Erik
Boheman svensk ambassadör och hans ungdomsvän Dean Acheson var amerikansk
utrikesminister och tillsammans kunde de i det tysta arrangera ett möte mellan
Truman och Erlander. I svenska media angavs, att Erlander skulle resa till
Amerika för att träffa sina utvandrade släktingar, men det var alltså president
Truman som han skulle träffa och det gjorde han i all hemlighet den 14 april
1952. Resultatet från mötet var, att Sverige nu kunde uppfattas som en hemlig medlem
av Nato och att det
försvarspolitiska samarbetet med USA kunde starta igen – trots den svenska
förmenta neutralitetspolitiken. Det hemliga samarbetsavtalet översändes
därefter till Stockholm för undertecknande och det färdiga dokumentet
levererades i Washington i juli av Hammarskjöld.
Ett allvarligt och tydligt tecken på
den verkliga svenska inställningen var kanske att ett svensk signalspaningsflygplan i juni 1952 sköts ner på nästan samma ställe, där ett amerikansk signalspaningsflygplan hade skjutits ner året innan. Den nedskjutningen hade lett till att Truman redan 1951 förbjöd de amerikanska spaningsflygningarna
över Östersjön. Nu övertog Sverige uppgiften och det resulterade i en nästan
likadan nerskjutning; bara två månader efter Erlanders USA-besök! Och för att dölja verkligheten något kallades
incidenten i Sverige för ”Catalinaaffären” i stället för ”DC 3affären”, som
kanske varit mera relevant. Sverige var nu i verkligheten ett västallierat land
och om detta rådde inga som helst tvivel i Sovjetunionen, men de svenska
medborgarna ställdes utanför denna insikt. Det var bara en inre krets i den
socialdemokratiska ledningen, som kände till detta men, framför allt, fick inte utrikesminister Östen Undén någon
orientering om verkligheten.
En mycket stor försvarspolitisk
förändring inträffade då Brezjnev 1960 beslöt, att bygga upp den sovjetiska
kärnvapenförmågan till en nära nog orimlig nivå. Man kan kanske tycka, att
detta beslut på något sätt skulle påverka den svenska försvarspolitiken, men
det gjorde det egentligen inte alls. Vi hade vid försvarsbeslutet 1958 bestämt
oss för att tillverka egna taktiska kärnladdningar, men den interna opinionen
inom det socialdemokratiska partiet blev så stark, att beslutet bara föll bort
– trots att den tilltänkta försvarsplanen byggde på att vi skulle kunna sätta
in kärnvapen mot sovjetiska utskeppningshamnar.
Då hade vi dessutom
importerat ett ”programbudgeteringssystem”, FPE, från USA och ambitionen var
säkert riktig och rimlig, men med försvarsbeslutet 1958 hade vi redan och
olyckligtvis fått ett politiskt beslut om hur försvarsanslaget skulle fördelas
procentuellt mellan försvarsgrenarna och även denna märkliga försvarspolitiska
låsning har vi ärvt vidare till våra dagar! Självklart kunde inte ett försvar mot
ett stort kärnvapenslag planeras med hjälp av FPE-systemet, som ju egentligen
mest byggde på att olika operativa inriktningar skulle kunna jämföras
kostnadsmässigt och egentligen mest förorsakade en alldeles orimlig
pappersproduktion. Det skulle ju behövas en annan eller ny politisk inriktning,
men en sådan uteblev och försvaret fortsatte därför att planera ett
konventionellt försvar mot ett konventionellt angrepp och alla tankar om hur kärnvapenhotet
skulle kunna innebära och hanteras doldes mest i kommande försvarsberedningars
inledande texter och inte alls i avvägnings- eller inriktningsbesluten och
medförde inga tydliga förändringar i uppbyggnaden av vårt försvar, som ju till
stor del till och med fortfarande byggde på att en mobilisering skulle kunna
genomföras innan kriget bröt ut och inte alls på den verklighet som
Sovjetunionens planer återspeglade.
Nästa säkerhetspolitiskt
viktiga besök i Washington genomförde Erlander i slutet av mars 1961, då
president John F Kennedy besöktes. Då hade den interna striden inom den svenska
socialdemokratin om svenska atomvapen hanterats mycket skickligt av den nye
medhjälparen, Olof Palme, som hade lyckats ena de olika parterna kring en
handlingslinje, som i praktiken betydde, att de svenska kärnvapen, som var en del
av 1958 års försvarsbeslut, tills vidare inte skulle framställas alls. Det
betydde att Sverige därmed i praktiken anslutit sig till att hejda
kunskapsspridningen och tillverkningen av kärnvapen; något som då var mycket
prioriterat av amerikanarna. Som tack för att Sverige avstod från att ”sprida”
kärnvapen, erbjöds landet i stället att vi skulle få skydd på samma sätt som
”alla andra Nato-stater”, som det råkade stå på något ställe! Och troligen
orienterade Erlander samtidigt Kennedy, om överenskommelsen från 1952 och om det
dubbla budskapet bakom vår offentligt uttalade neutralitetspolitik.
Med dolda förutsättningar
och låsningar som dessa, är det kanske inte så underligt att vår försvars- och säkerhetspolitik
är svår att förstå och inte har någon större dragningskraft på våra politiker,
som därför mest hanterar industrifrågor och lokalt intressanta projekt i den
egna valkretsen och inte våra faktiska förutsättningar för ett rimligt och bra nationellt
försvar.
Men nu har vi all
anledning – eller kanske till och med skyldighet – att modernisera landets säkerhetspolitiska
inriktning och börja bygga upp ett modernt försvar i den nya globaliserade världen och inte bara bygga vidare på gamla låsningar och myter.
[1] Hankey-planen. Uppkallad efter chefen för brittiska utrikesministeriets
nordiska avdelning och inriktades på att om Danmark och Norge gick med i Nato,
så skulle Sverige ändå ingå i ett Skandinaviskt försvarsförbund med de båda
länderna.
[2] Granskningen innebar främst, att britterna ansåg att den svenska ledningen
var alltför komplicerad, men framför allt, att logistiken var alltför svag för
att medge ett krig på djupet, som man ansåg att man skulle föra.
[3] Erlander hade sedan länge en sommarstuga i Laxvik strax söder om Halmstad
och samtalen kunde lätt och diskret arrangeras på Halmstads slott av
landshövdingen Reimer Johansson.
Bra översikt, men Du borde uppdatera Dig beträffande Finlands historia efter 1945. Zjdanov och kontrollkommissionen lämnade Finland den 24 september 1947, långt innan NATO ens var påtänkt. VSB-pakten innebar att Finland undvek andra länders bindning till Sovjetunionen (jfr Tjeckoslovakien) och inte förpliktigade sig till mera än varje neutral stat (t ex att försvara sitt eget territorium).
SvaraRaderaVi ger ut lån inom intervallet $ 10.000 till $ 200.000.000.00 USD med en ränta på 3%. Våra lån är väl försäkrade och högsta säkerhet är vår prioritet; Intresserade personer kan kontakta oss idag via e-post stevendonaldloanfirm36@gmail.com
SvaraRaderaObservera att om du är under 18 inte är tillämplig, skriv all information på ett korrekt sätt med din högkommission, så se till att du verkligen är tillämplig på dig. LÖVER INFORMATION 1) Fullständigt namn: ......... 2) Land: ......... 3) Adress: ......... 4) Stat: .... ..... 5) Kön: ......... 6) Civilstånd: ......... 7) Jobb .......... 8) Telefonnummer: ......... 9) Nuvarande ställning i stället för arbete: 10) Månadsinkomst: ......... 11) Lånebelopp krävs: ......... 12) Lånets längd : ......... 12) Ansökte du om ett lån Innan .......... 13) Ålder ..........
VÄNLIGA HÄLSNINGAR