Eftersom vi faktiskt
samverkade med flera väststater, så fanns säkert kunskapen om hur Sverige
skulle hantera ett eventuellt eller verkligt krigshot hos våra samverkansländer
– främst USA, Storbritannien, Danmark och Norge för att ange de viktigaste, men
den kunskapen fanns också på den andra sidan. Jag har personligen talat med
flera ryska f d sovjetiska officerare och alla har berättat, att man aldrig såg
Sverige som något annat än en västlig stat – inte bara kulturellt, utan också
säkerhetspolitiskt och strategiskt. Det är ju faktiskt bara de vilseförda- och
kanske naiva – svenskarna, som tydligen fortfarande tycks tro något annat.
Någon neutralitet skulle vi aldrig tillämpa i händelse av krig, även om vi
framförde detta som vår officiella säkerhetspolitiska linje. Möjligen kunde den
officiella inriktningen ge Sverige vissa fördelar eller möjligheter i
förhållandet till den tredje världens länder, men så såg inte verkligheten ut i
ett öst-väst-perspektiv.
Några korta
konstateranden: Redan vid krigsslutet 1945 inledde vi ett samarbete med
britterna och detta resulterade i en uppdelning av operationsområdet Östersjön
i händelse av ett sovjetiskt angrepp. Britterna, som ju då var en östersjömakt,
skulle svara för den södra delen och Sverige för den del av operationsområdet som
låg nord om latituden genom Liepaja. Denna uppdelning ärvdes sedan vidare när
Nato bildats och gällde under hela det kalla kriget. Det brittiska bombflyget planerade
genomföra sina insatser mot mål i Sovjetunionen via Skagerrak och svenskt
luftrum i Göteborgsområdet och den avrustade kryssaren Gotland förlades 1956 därför till Nya varvet i Göteborg, främst
därför hon hade en moderniserad och lämpad luftstridsledning installerad. Trådsambandet
med västs flygstridsledning byggdes också ut, då det amerikanska strategiska
bombflyget frambaserades till brittiska baser i samband med Berlinkrisen. När
de s k Skandinaviska försvarsförhandlingarna genomfördes planerades också hur
Sverige och Danmark skulle spärra Öresund med en gemensam minspärr och även den
planläggningen fanns kvar, och med regeringens godkännande, när sedan Nato
bildats 1949. De nordiska förhandlingarna inledde dessutom många år av ytterst
hemliga, s k taktiska diskussioner, mellan vissa svenska högre militära chefer
och deras danska och norska motsvarigheter. Att operativa förberedelser
genomfördes i det fördolda, uppmuntrades till och med av statministrarna Erlander
och Palme.
När Nato bildats behövdes
ett underlag för västsidan om den svenska krigsmaktens sammansättning och
planering och ett sådant överlämnades också av försvarsminister Vought till
britterna för de fortsatta samtalen om hur samordningen skulle genomföras vid
ett befarat sovjetiskt angrepp. Att samordningstankarna levde kvar länge bekräftas
när senare den västtyska marinen bildats 1955 och hade planer på en framskjuten
basering för torpedbåtar i Matviksfjärden i Karlshamnsområdet.De viktigaste förberedelserna gällde annars vår försörjning med försvarsmateriel och redan i slutet av 1940-talet fick vi bl. a. köpa in ett stort antal jaktflygplan typ Vampire från britterna; hos oss kallade J 28-or samt modern radarmateriel; aktiv och passiv och svenska elever inbjöds att gå kurser vid brittiska militära institutioner. När Nato bildats, tog det någon tid innan den svenske Washingtonambassadören, Erik Boheman, genom sin vän sedan ungdomsåren, Dean Acheson, som nu var amerikansk utrikesminister, kunde få tillfälle att övertyga amerikanarna om att vi i verkligheten var en väststat, fast vi inte uttalade detta öppet av hänsyn till Finland och landets förhållande till den sovjetiska närvaron i landet. I april 1952 förberedde därför Acheson president Truman om det verkliga läget och om den uttalade svenska önskan att samarbetet med väst under inga omständigheter skulle få bli känt, vilket Truman godkände. Den 14 april 1952 besökte alltså Erlander president Truman i Vita huset under sitt amerikabesök, som i svenska media angavs handla om att han skulle träffa sina utvandrade släktingar i USA. Besöket blev en stor framgång för den svenska hemliga diplomatin och Sverige fick i fortsättningen samma möjlighet som alla andra Nato-stater, att köpa modern militär utrustning i USA, vilket kanske var av särskild betydelse för den fortsatta svenska flygplansframställningen.
Nästa enskilda besök som
Tage Erlander avlade i Vita huset skedde ganska snart efter det att Sverige 1960
hade avbrutit den pågående utvecklingen av ett svenskt kärnvapen. I mars 1961 träffade
Erlander den ganska nytillträdde presidenten Kennedy och framförde, att Sverige
nu avslutat sitt kärnvapenprogram. Detta medförde att amerikanarna uttalade sin
uppskattning, att Sverige på det sättet bidragit till icke-spridningen av
kärnvapen och i stället utlovade man, att Sverige skulle ha samma
kärnvapenskydd, som alla andra Nato-stater! Att det verkligen förhöll sig så
framgår ju till och med av en svensk statlig utredning från 2002, där de
hemliga amerikanske riktlinjerna från 1962 om stödet till Sverige i händelse av
ett sovjetiskt anfall anges – och att detta ansågs vara en bilateral fråga, som
inte skulle spridas bland de andra Nato-staterna.
Natofrågan är därför, som
jag ser det, en ganska inaktuell fråga och vi kan när som helst öppet ansluta
oss till pakten – kanske i första hand som ett svar på ett uppfattat eller
uttalat ryskt hot mot oss eller mot Finland – och när vi själva insett hur
vilseförda vi varit. Men vi bör också inse, att vi under det kalla kriget
ansågs vara en mycket intressant partner för Nato att samverka med – öppet
eller dolt – för att vi då hade en krigsmakt av betydlig styrka och omfattning
och väl anpassad till den tidens tänkta eller möjliga krigföring och det har vi
knappast i dag. Vi bör nog börja i den änden i stället.Vi borde därför snarast inleda en satsning på ett modernt och insatsberett försvar i stället och kanske närma oss Natostaternas uttalade mål om 2% av BNP för försvarsändamål – innan vi aktualiserar en formell Nato-anslutning. Detta kunde kanske resultera i ett flygvapen, som kan verka över hela territoriet och med baser skyddade med luftförsvarsmissiler, en marin med tyngdpunkt på att hålla sjötransportlederna öppna i Östersjöområdet och med betydande resurser för sjöfartsskydd också på Västkusten och en armé som snabbt och redan under fredsförhållanden kan bilda en tydlig tröskel inkluderande ett hemvärn, som aktivt kan fungera som ett skydd för samhället, som i dagsläget är betydligt mera sårbart, än vad det var förr i tiden. Det vore kanske mera ändamålsenligt att diskutera hur vårt försvar bör stärkas och utformas än att vi fortsätter odla myter från det kalla krigets tid.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar