En helt övergripande
faktor är kärnvapenbalansen och vad detta innebär för oss. I första hand är det
en säkerhetspolitiskt viktig fråga för oss och alla Nato-stater, som alla
ligger under det amerikanska kärnvapenparaplyet, att konflikter inte får
tillåtas att eskalera till ett kärnvapenkrig. Det är därför vårt ansvar för oss
själva och för våra grannar, att våra försvarsansträngningar aktivt kan bidra
till att konflikter hålls under kontroll och det kräver verksamheter av oss
redan under det som kallas för allmänna fredsförhållanden. Det är här som
tyngdpunkten borde ligga i vår försvarsansträngning. Det blir därför något
egendomligt, när det ena operativa exemplet efter det andra mest handlar om
konventionella krig mellan öst och väst och där Sverige på något sätt ingår
eller berörs. Tror de som alldeles uppenbart vill återgå till ett invasionsförsvar
m/ä, själva på sina mer eller mindre lösryckta operativa exempel? Jag gör det i
alla fall inte. Vårt försvar måste ju kunna fungera stabiliserande och
konflikthämmande redan idag och med den utgångspunkten måste vi bygga ett
rimligt starkt insatsförsvar för att inte inbjuda till intrång av vilket slag
det vara månde. Det betyder alltså i dag, att vi måste ha ett incidentinriktat
försvar och en grund för detta synsätt finns faktiskt till stora delar i EU
säkerhetsstrategi från 2003. Varför tillämpar vi inte det synsättet?
Sverige ska ha ett
försvar, som kan verka redan i fred och vid kriser av olika slag som vårt samhälle
kan drabbas av. Vi måste därutöver förstås kunna hantera kränkningar och ha en
fullgod incidentberedskap. Detta är ett fundament för försvaret och på denna
grund kan vi sedan bygga ytterligare kompetenser och förmågor, som vi vill att
försvaret ska kunna ha. Det har alltså inte någon koppling till hotbilder och
liknande, som det gamla planeringssystemet förutsatte. Det inledda marina
samarbetet med Finland skulle säkert kunna utökas med flera Östersjöstater, för
vi är alla beroende av att sjöfarten – inte minst oljetransporterna- över
Östersjön och i Västerhavet kan fungera utan påverkan från terrorister eller
andra internationella kriminella grupper. Att detta samtidigt kan betyda ett
bättre miljöskydd är väl ingen nackdel?
Ledningen av vårt försvar
borde ske närmare regeringen. Det verkar lätt antikt- och inte särskilt demokratiskt
- att en tjänsteman på generaldirektörsnivå, skulle ha uppdraget, att leda
landet, om vi hamnar i krig. Självklart är detta en regerings tyngsta uppdrag. Borde
inte detta också uppmärksammas?
Lagstiftningen inom försvarsområdet
borde förstås moderniseras så att vi verkligen kan få full försvarseffekt redan
i fred. Idag bygger lagarna på att beredskapshöjande effekter uppnås först vid
mobilisering, och när någon form av angrepp mot landet redan inletts och det är
ju helt otidsenligt. Det är väl i ett sådant sammanhang, som diskussionerna
kring värnplikt eller inte bör föras? Kanske en samhällsplikt bör tillkomma i
stället?
Jag är också
Nato-anhängare, men det måste inte betyda, att jag anser, att vi omedelbart ska
gå med i Nato. Det skulle idag ge en alldeles onödig spänningshöjande effekt,
även om man i Ryssland ju egentligen vet, att vi är en del av västvärlden. Om
ryssarna på något sätt höjer spänningen i vårt närområde eller börjar hota de
baltiska staterna, då bör vi tydligt ange, att vi kommer att gå in i Nato, om
detta hot inte upphör. Det är väl så det kortet bör spelas och inte bara bli en
följd av egna interna och mer eller mindre vildvuxna funderingar?
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRadera