Bloggaren Skipper
har en mycket kritisk beskrivning av det svenska
försvarets utveckling och det är inte utan att jag känner sympati för detta,
för visst har försvarets utveckling sedan det kalla krigets tid inte varit
särskilt bra eller genomtänkt. Nu fästs det en förhoppning till den sittande
försvarsberedningen och att den ska kunna lösa upp alla knutarna, men det är
nog att ha en övertro till denna särskilda beredningsgrupp, vars viktigaste
uppgift snarare torde vara, att de borgerliga partierna ska kunna vara överens
med socialdemokraterna om anslagen till vårt försvar – och möjligen också något
om den framtida inriktningen och det är där vi står idag.
Skipper försöker
inledningsvis med en strategisk hänvisning, men fastnar – som dessvärre många
försvarsdebattörer i landet – på Clausewitz. Det finns kanske några flera strateger
att beakta – och modernare! Visst är Clausewitz författarskap viktigt, men för
vårt land och i vårt nuvarande strategiska läge kanske man skulle fundera något
mera på Mahan, Corbett och Beaufre, som ju till viss del skrivit om strategi på
1900-talet och som inte bara skriver om krig, utan om strategi över hela
konfliktskalan! Jag vill därför argumentera för att Sverige idag ska bygga sin
säkerhet på marina strategiska grunder, för det är så jag uppfattar
förutsättningarna för vårt land. Här
ligger den stora skillnaden mellan kalla krigets tid och nu. Tidigare kunde
svenska företrädare oftast inte alls hänvisa till kända strategiska tankar och
principer, för då var risken stor, att man avslöjade för alla – även i Sverige
– att vi faktiskt var ett västland och inte alls var så neutralt inriktade, som
man förledde den svenska allmänheten att tro.
De övergripande politiska beskrivningarna skrevs förstås mer eller mindre
pliktskyldigast i försvarssammanhang, men man drog som regel inte några rimliga försvarspolitiska
slutsatser av detta, men behoven av tillägg till budgeten presenterades gärna i
något som skulle likna strategiska termer. Själv kommer jag gärna ihåg, att
lokaliseringen av ett nytt fredsförband till Arvidsjaur på sin tid ansågs vara
strategiskt viktig, för landgränsen i norr måste ju försvaras! I själva verket var beslutet ju bara
lokaliseringspolitiskt betingat, men varför kunde man inte säga så! Idag ska vi
förstås göra det.
Jag menar att vårt försvar ska inriktas på samhällets
säkerhet och bygga på vårt maritima läge, vårt beroende av handel och
internationell kommunikation. Det är bara på det sättet vi kan bygga en
trovärdig säkerhet för vårt land och för våra medborgare. För att detta ska
kunna ske behöver vi faktiskt ha ett försvar, som fungerar aktivt redan idag
och på dagens konfliktnivå och med syftet, att försvåra eller förhindra, att de
konfliktanledningar, som ju trots allt ändå finns i vårt närområde, ska störa vårt
lands säkerhet. Det handlar idag alltså inte om att vi ska kunna försvara oss
mot ett väpnat angrepp i en oviss framtid, som ju så många tycks förespråka,
för något sådant hot anses för närvarande inte föreligga vare sig mot oss eller
mot våra partners inom EU!
Däremot har vi en helt
otillräcklig förmåga att idag kunna skydda transporterna av samhällets behov av
förnödenheter av olika slag och vi kan vi inte skydda den sjöfart, som till mer
än 90 % svarar för transporten av landets import och export. Problemet
accentueras av att skattesystemet försvårar all lagerhållning. Gotlands problem
är kanske inte i första hand risken för en invasion, utan att befolkningen kan
börja sakna matvaror och andra förnödenheter redan inom något dygn, om
sjötrafiken dit skulle hejdas!
Det är här, som vårt
försvar måste ha sin första nivå. Vi måste ju kunna skydda vårt fredstida samhälle
mot de hot som kan tänkas uppträda i vårt eget närområde. Detta finns faktiskt angivet
och utvecklat i EU säkerhetspolitiska program från 2003 och kommer också att
återfinnas i EU maritima säkerhetsstrategi. Varför kan vi inte börja här? Det
är väl mot denna bakgrund som vi bör bygga upp vårt försvar och inte mot mer
eller mindre möjliga framtida invasionshot från Ryssland!
I all korthet är det
alltså med det här strategiska resonemanget som bakgrund, vi bör bygga upp vårt
framtida försvar. Vi har ju i praktiken inte längre någon marin alls, utan bara
ett mindre bihang till den alltför omfattande myndigheten Försvarsmakten. Ett
försvar, som är mera inriktad på att skydda vår suveränitet i fred borde
förstås ha ett flygvapen, som kan möta incidenter i luften i alla delar av
landet, och en marin som kan skydda vår försörjning till sjöss och i anslutning
till landets större hamnar. Behovet av rena markstridsförband är kanske inte så
påtagligt idag, men visst måste riksledningen kunna skyddas mot kuppartade
överrumplingsförsök och liknande försök måste vi kanske kunna möta också på
Västkusten. Det blir alltså andra avvägningar än de fasta procentsatser mellan
försvarsgrenarna, som gällt upprörande länge i stället för rimligt genomtänkta
beslut och inriktningar – baserade på en strategisk grund!
Men jag skulle bli
positivt överraskad, om just denna försvarsberedning – till skillnad mot alla
föregångare – skulle kunna komma fram till och föreslå något så här
kontroversiellt, för deras huvuduppgift är ju att komma överens – inte att
skapa nytt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar