Det har tydligen diskuterats om nya avvägningar och principer
för hur vårt framtida transportsystem bör byggas upp. Det har då talats en hel
del om vägar och järnvägar medan den allra tyngsta transportgrenen tydligen
inte alls behandlades.
Det handlar om vår sjöfart.
Sverige är från transportsynpunkt närmast att betrakta som
en ö och nästan all vår export och import går därför med fartyg. Att undanta
denna transportgren från alla överväganden rörande vår infrastruktur, blir nog
i bästa fall felaktigt – i värsta fall en alldeles källa till onödiga kostnader
och miljöhot.
De senaste dagarnas händelser kan kanske belysa det problem
vi står inför. Under snöovädret utefter Norrlandskusten fastnade långa köer av
långtradare på E 4:an, som blockerades för all trafik med alla konsekvenser det
kan medföra för samhällets funktioner och säkerhet. I det läget hade det nog
varit att föredra, att långtradarnas containers i stället hade varit lastade på
ett kustgående containerfartyg av måttlig storlek. Redan ett litet
containerfartyg kan ju ta mer än 1000 tjugofotscontainers av TEU-standard. Tänk
så många långtradare det motsvarar! Och inte hade det blivit särskilt mycket
bättre, om containrarna transporterats med järnväg i stället, för även där
skedde som bekant stora avbrott.
Vår egen stora containerhamn är ännu Göteborg, men med en
vettig politik på infrastrukturområdet kan ju den planerade hamnen i Nynäshamn
bli ett centrum för containertrafiken i hela Östersjön – inte bara för Sverige,
utan även för Finland och våra baltiska grannar. Med en lite bredare syn på vad
som kan kallas för vår infrastruktur blir sjöfarten av lätt insedda skäl en
betydande transportgren; särskilt för något längre transporter, som ju oftast
kommer direkt från någon utlandshamn till någon hamn nära adressaten. Det vore
ju snarare egendomligt att inte räkna detta som en del av vår infrastruktur!
Vi har ju annars sett att det kan hanteras fel också.
Containerfartyget
Trans Agila, som kanske kunde vara ett fartyg av rimlig storlek för våra behov,
gick på grund vid Kalmar i veckan och tänk om vi hade haft ett internationellt
svenskt register! Då hade vi kunnat vara säkra på att de fartyg som trafikerar
våra kuster är riktigt bemannade med kompetent folk och att fartygen är byggda
på ett sjövärdigt och miljömässigt riktigt sätt! Trans Agila är registrerad i
Antigua Barbuda och deras tillsyn av ”sina” fartyg som går i Östersjöfart är
nog ganska begränsad och svenska myndigheter har ingen folkrättslig möjlighet
att ingripa på ett förebyggande sätt heller!
Vi bör alltså tänka lite bredare och större vad avser vår
infrastruktur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar