Det är inte så konstigt, om många i dag undrar en del över
vårt försvar. Reaktionerna på det famösa ”femdagarsförsvaret” visar dessvärre
tydligt, att vare sig politiker eller intresserad allmänhet egentligen förstått
vad vårt försvar i bredare mening mest borde handla om. Men vem kan klandra
dem? Vi har ju under nästan hela kallakriget mörkat så mycket om vårt försvar,
att det nu – i den nya globaliserade världen – finns anledning att försöka
komma bort från de nu föråldrade myterna. Tyvärr verkar inte Försvarsmakten ha förmåga
eller intresse att stå som sammanhållande för tankar om landets framtida
försvar i bred bemärkelse; man verkar ju helt låst av sina interna motsättningar
och av myndighetens budgethantering i närtid.
Mycket från det kalla krigets inledande faser verkar idag
vara helt bortglömt. Den offentligt uttalade neutralitetspolitiken skulle ju faktiskt
upphöra mer eller mindre omedelbart i en storkrigssituation, men den politiska
retoriken blev så småningom en annan. Vi uttalade under kalla krigets senare
skeden till och med, att vi skulle stå neutrala i en stor öst-väst konflikten,
vilket de ganska blåögda svenskarna möjligen trodde på, men det fanns de som
visste bättre. I väst kände man till våra förberedelser och i öst utgick man
helt från att Sverige också var ett ”västland” och inför 60-talets nya
sovjetiska kärnvapenstrategi togs vi till och med in under det amerikanska
kärnvapenparaplyet. Mot en sådan bakgrund borde vi nog redan då ha inlett en ny
svensk strategisk inriktning, men värnpliktsfrågan, industri- och
lokaliseringspolitik fick fungera som strategisurrogat och ansågs av dåtidens
försvarspolitiker som viktigare än en seriös säkerhetspolitisk analys. Sverige fortsatte
därför som tidigare, trots att förutsättningarna förändrats radikalt – och det
fanns dessutom många inom försvarsväsendet som av försvarsgrensegoistiska skäl
inte hade några invändningar mot detta. Nu har ytterligare en stor förändring
skett och det är nu för redan mer än tjugo år sedan som östblocket försvann och
Sovjetunionen upplöstes. Världen har gått in i ett nytt utvecklingsskede och
globaliseringen är faktiskt en förutsättning även för vårt samhälle och därmed
också för vår säkerhet och vårt försvar. Dessutom handlar det om ny teknik och
om samhällets beroende av detta.
Det är alltså här som vår säkerhets- och försvarspolitik har
sin nya förutsättning. Vi står inte inför ett invasionshot av
kallakriget-modell och det konstaterade vi i stor politisk samstämmighet redan
2009. Att Nato-stater finns både öster och söder om oss påverkar förstås också
vårt säkerhetspolitiska läge och det får väl anses som rimligt att utgå från
att USA:s kärnvapenparaply omfattar även de nya medlemmarna. Det är nu upp till
oss själva att bestämma oss för vad vi vill att vårt försvar ska kunna för att
skydda samhället och för att svara för medborgarnas säkerhet. Vi ska alltså
bidra till att stabiliteten bibehålls eller rent av stärks i vår region. Det
var anledningen till att amerikanarna en gång i tiden ansåg, att vi skulle få
samma skydd som Nato-staterna, trots att vi ju faktiskt inte var medlemmar i
alliansen – och det borde vara vägledande för oss även idag. Vi ska alltså
redan nu i fredstid aktivt skapa säkerhet för oss själva och i vår närregion,
så att riskerna för en eskalering eller en krigsliknande situation kan
undvikas.
En grundläggande funktion i ett sådant försvar är att vi
redan idag måste kunna upprätthålla den folkrättsenliga skyldigheten att
ingripa mot kränkningar av vårt eget territorium, till lands, till sjöss och i
luften. Det är ett slags minimiförsvar, som behövs för den uppgiften, men det
ska vara tillgängligt ”här och nu”, som det står i det gällande
försvarsbeslutet och som underlag för sådana insatser behöver vi också en väl
fungerande luft- och sjöövervakning. Hur mycket och vari sådana insatsresurser
kunde bestå av borde vara en vettigare försvarsdialog mellan försvarets
myndigheter och vår politiska ledning, än de ständigt återkommande
budgetpresentationerna. Vi måste helt enkelt ha resurser för att kunna ingripa
mot kränkningar av vår territoriella integritet och självfallet kan och bör vi
samverka med våra grannar vad avser luft- och sjöövervakningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar